Monday, 16 January 2012


CINTA ITU CAHAYA SANUBARI..KURNIAAN TUHAN FITRAH INSANI...

Kata cinta, menurut Kamus Besar Bahasa Indonesia, merupakan wakil dari perasaan kasih, sayang atau rindu yang sangat dalam. Namun dalam konteks atau kadar kalimat tertentu, ia bisa juga mewakili perasaan sedih.
Cinta adalah salah satu sumber kekuatan unik dalam diri manusia. Ia menjadi tenaga penggerak hati dan jiwa yang akan menghasilkan sikap, perbuatan dan perilaku. Cinta bisa seperti yang terurai dalam sebait sajak dari film laris indonesia, Ketika Cinta Bertasbih:
Cinta adalah kekuatan yg mampu
mengubah duri jadi mawar
mengubah cuka jadi anggur
mengubah sedih jadi riang
mengubah amarah jadi ramah
mengubah musibah jadi muhibah.
Namun demikian, cinta pun bisa menghasilkan perubahan yang sebaliknya: mengubah mawar menjadi duri, dan seterusnya.
Hal yang demikian bisa terjadi karena cinta bersemayam di dalam hati yang bersifat labil. Seperti sabda Rasulullah saw. hati itu bersifat gampang terbolak-balik bagaikan bulu yang terombang-ambing oleh angin yang berputar-putar. Sebagaimana amal-amal dan perilaku kita yang senantiasa bersumber dari niat dan motivasi di dalam hati, maka cinta pun bisa mewujud dengan dasar niat yang beraneka rupa. Ada cinta yang tulus, penuh kerelaan. Namun ada pula cinta yang penuh duri dan racun. Ada cinta yang merupakan buah keimanan dan ketaqwaan. Namun ada pula cinta yang berlandaskan nafsu hina.
Bagi seorang muslim dan beriman, cnta terbesar dan cinta hakiki ialah cinta kepada Allah. Bentuk cinta dapat kita wujudkan dalam berbagai rupa tanpa batas ruang dan waktu dan kepada siapa atau apa saja asalkan semuanya bersumber dari kecintaan kita kepada Allah dan karena menggapai ridha-Nya.
Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. (Al-Baqarah: 165)
Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (ikutilah Muhammad saw.), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. (Ali Imran: 31)
“Tali iman yang paling kuat adalah cinta karena Allah dan benci karena Allah.” (HR. At Tirmidzi)

Sunday, 15 January 2012


Hadiahkanlah puisi ini kepada Isteri anda dan kepada para isteri, hayatilah
lagu ini. Kepada yang sudah layak berkahwin, berkahwinlah kerana ia akan
mendekatkan diri anda dengan Allah SWT, insyaAllah...


Telah ku siapkan satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi sebagai isteri
Untuk kau penuhi dengan kemuliaan seorang wanita

Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang


Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hatiSeorang lelaki bernama suami


Kerana engkau isteri
Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan


Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku

-Kopratasa

www.youtube.com
This video is made in humble appreciation of the meaningful song by Kopratasa; it touches anyone to know how much a husband loves and values his wife.. 

Saturday, 14 January 2012


kisah yang cukup macho,,



bukak skola ari 2,,ak gi anta adek ak blik asrama la,,

mse 2 mk ngan bpak ak x boley anta,,

so amanah nye tletak kt tgn ak ar,,

punye la blagak macho bile ade kt sne,,,hehehe

jln pnye jln ngan adk ak anta at dorm dye,,

tetibe je sume org tesengih tgok ak,,

ak wat derk je la,,mungkin deme tkejot tgok adk ak krus,,abg nye besar sket,,

eleh,,bese ar 2,,abg nk ptotect adk,,kne ar beso,,

spanjang aras asrama 2 ak jalan,,nah sume nye nyengih je,,


~ hadduii ~



ak pon tnye ar at adik ak,,'asal deme nyengih je tgok kite aan'..( Farhan Ariff)

adk ak ckap ; mne ar ak taw,,sbb ko rock sgt kot,,[ mse ak pkai bju Led 
Zeppelin kot ]..adk ak

 kopiah je,,
alah pasal 2 je,,,kcoh btol dak skola dye 2,,,


15 mnit,,


abih ssun bju dye dlam loker,,ak ngan adk ak blah ar,,cri tmpat mkan,,,

mklum lah perot ni dah 3 kali tahlil kot,,x tahan gile,,

mse dlm jlan 2,,sume org tesengih lg kat kami,,ak x pham btol la,

,then ade dak umor dalm f2 skola adk ak 2 tgor kami,,dye pon nyengih skali,,

haikk...ak pon ckap ar,,''asal hang nyegih kt ak'',,ak empok gak kang dak 
ni,,seb baek ar bkan

 skola ak,,,klau x,,azab ar dak 2,,( hehehe ),,,

~ haiiyyaaa ~


dak 2 tol2 benti dpan ak,,,nyengih mnjang dak ni,,,

dye tgok ak dr atas smapai ke bwah,,ak ckap,,''suke ke kat bju abg 
ni''..promote sket,,dak 2 diam
 je smbil nyengih,,ak ckap lg,,''berminat ke??''..dye diam lg,,haikk dak ni,,elok 
je ak nk angkat kaki
 blah,,dak 2 bru ckap,,,



'' ABG,,ZIP SELUAR ABG X ZIP,,,NNTI BURUNG TERBANG X TAW YE ''



ak tgok bwah,,aumakkk kamuu!!!!!..gile ko0l,, seluar ak x zip...gile segan..
abih macho ak diragot oleh seorang budak,,,haiishh,,

malu2 ak kuar skola 2,,gelak adk ak,,siot tol,,agak nye ape prasan cikgu,,pak 
guard,,cleaner skola

2,,yg pnting cikgu 2,,kalau laki x pe ar,,boley kontrol sket,,
ini pompuan lak,,dah ar ckgu 2 x kawen lg..msti dye tbayang2,,ceiytt.mrepek je,,



~ hadduii,,pngalaman gile bg ak ~




moral nye,,



#checksumeklengkapandiri2sblompegitmpatyglain,,


Gambar Hiasan










































Friday, 13 January 2012



UKHUWAH ITU BUKAN TERLETAK PADA PERTEMUAN....

BUKAN PADA MANISNYA UCAPAN DI BIBIR...

TETAPI PADA INGATAN SESEORANG TERHADAP SAUDARANYA DI DALAM 

DOANYA....





Belajarlah bersabar dari wanita yang bernama Aisyah (isteri Firaun), setia dari Khadijah 


(isteri Nabi Muhammad SAW yang pertama),jujur dari Aisyah (Isteri Nabi Muhammad 


SAW yang paling muda umurnya) dan teguh hati dari Fatimah (Puteri Nabi Muhammad 


SAW).